Superchargers

Een extra dimensie!!

Al jaren gaan we met een aantal puristen naar het Silverstone MG Weekend.
De hoeveelheid en variëteit MG’s die daar samen komt blijft ongeëvenaard en het plezier ook..
Ik krijg steeds meer waardering en interesse voor de oudere typen MG’s en de wijze waarop vroegere helden daarin met gevaar voor eigen leven snelle prestaties behaalden in de racerij.
Een van de vroege types is de 746 cc MG J3 en natuurlijk de J4 uit begin 1930 waarvan er slechts 9 werden gebouwd.
Ook de Montlhery Midget of C type werd meestal met Supercharger uitgevoerd en hoorde tot de vroege types.
Superchargers waren vroeger vaak te vinden op de klassieke racers en geven door hun mechanische werking een extra dimensie aan de ultieme MG beleving.
Superchargers zijn schaars maar werden wel degelijk optioneel door de fabriek of bij derden op een aantal modellen ingebouwd. Door de populariteit ontstond er een markt voor verschillende fabrikaten.
Superchargers werken volgens het principe van een mechanisch aangedreven blower.
Dit kan via de pully’s en aandrijfriem of rechtstreeks op het big-end op de neus van de auto . In beide gevallen wordt een as aangedreven die een pomp in werking zet die het lucht- en benzine mengsel uit de Carburateur zuigt en deze samenperst (boost) bij de ingang van het inlaatspruitstuk. Gevolg is een rijker mengsel met meer zuurstof en een betere verbranding en meer vermogen uit de motor dan normaal mogelijk is. Normale motoren moeten het alleen met hun vacuüm doen en daarmee het mengsel naar binnen zuigen. Superchargers en turbo chargers produceren druk. Bepalend voor de hoeveelheid druk is het toerental (RPM) van de supercharger.  Hierbij kan er natuurlijk wel gespeeld worden met de pully diameter, indien de supercharger aangedreven wordt middels een V-snaar.
Superchargers die rechtstreeks op de big-end zijn gemonteerd zijn voor wat betreft het toerental niet af te stellen.
Daarnaast zijn van invloed de atmosferische druk, en de compressie intern in het blok. Een laag compressie blok met hogere boost zal vergelijkbare resultaten opleveren als bij een hoog compressieblok met lagere boost. Hierin moet de juiste balans gevonden worden. Een te hoge druk kan fatale gevolgen hebben voor de motor  en grote reparatie kosten met zich meebrengen. Raadpleeg daarom een specialist.

C-type midget Montlhery  met Supercharger op de big-end.

sp1-300x225

Vier werkingsprincipes:

Grofweg zijn er vier verschillende blower families te onderscheiden.

  • De electronische Superchargers die we verder niet zullen bespreken maar prima toegepast kunnen worden. Ze passen alleen historisch gezien niet bij de klassieke MG’s. Maar alles mag

 

  • De Vane Superchargers zoals van de merken Shorrock, Centrics, Cozette, Arnott en Judson.
  • De Rootes Superchargers van Marshall Nordec, Wade, Eaton (Moss distributeur) Italmechanica en Volumex
  • De Centrifugaal Supercharger of turbo. De turbo wordt aangedreven door druk uit uitlaat gassen. Ook deze behandelen we verder niet  Ik heb ze op een klassieke MG nooit toegepast gezien..

We beperken ons dus verder tot de Roots en Vane types die het meest op klassieke MG’s gebruikt worden.

De Vane en Roots superchargers hebben smering nodig. Dit werd op twee manieren toegepast:
Via een separaat olie reservoir zonder terugloop. De olie werd mee verbrand met het benzine mengsel en de hoeveelheid smering kon worden aangepast met een kraantje -druppelaar.

De andere methode was met terugloop. In feite wordt dan de carterolie uit de motor gebruikt voor smering en rondgepompt tussen de motor en supercharger.

Moderne superchargers hebben vaak geen smering meer nodig door verbeterde lagers in een vetbad. De meeste Superchargers zijn in verband met de mogelijkheid van een heftige backfire uitgerust met een veiligheidsventiel om de klap op te vangen en geen blijvende schade aan het inwendige op te lopen.

De werking:
Het Vane Supercharger principe:

sp22

Bij dit type zijn er vanen (plaatjes) rondom een as geplaatst in een behuizing met twee openingen.  Op toeren ontstaat onderdruk op de ene en overdruk op de andere opening.

 sp23-300x120

 

 

 

 

Voorbeelden van Vane type Superchargers.

sp19sp20-300x166

Shorrock Supercharger                              Judson Supercharger

sp2-224x300sp17-300x212

 

 

 

MGA met Judson Vane type supercharger. Arnott Supercharger in een MG TA.

sp18-300x225
Arnott Supercharger op een TD?

Het Roots Supercharger principe:

sp24-213x300 (2)  sp25-300x246 (2)

 

Bij Rootes type Superchargers draaien twee assen met in elkaar passende lobben rond en vormen onder en overdruk op de openingen van de behuizing.
Voorbeelden van Rootes Superchargers.

sp3-300x225

 

Marshall J75

sp15

De Wade Supercharger.

sp16

 

De Volumex en grotere  Abarth Supercharger

De Cetrifugaal Supercharger of Turbo:

sp21-300x208

 

 

 

 

 

 

Voor en nadelen van Rootes en Vane Superchargers:

Voordelen van het rijden met Superchargers op oudere MG’s zoals J/T/P types zijn:

  • Meer vermogen en daarmee veiliger in het huidige verkeer.
  • Schonere verbranding.
  • Vaak zuiniger in benzine verbruik.
  • Veel bekijks.
  • Meer fun en een extra uitdaging in MG Motoring.

Nadelen zijn:

  • Aanschaf is kostbaar.
  • Onderdelen van klassieke superchargers zijn moeilijk te verkrijgen-De motor moet in goede conditie zijn om de extra druk op verbrandingskamers, kleppen en lagers aan te kunnen.
  • Afstelling is een nauwkeurig werkje.

sp6-300x200

TC Special met Marshall J75.

sp13-300x229

 

 

 

 

 

 

 

TC met Marshall J75 blower zoals deze afgelopen november te koop stond in the UK.

sp14-300x225

Q type met belt aangedreven supercharger

sp7-300x225
Q type replica met Rootstype supercharger.

sp11-300x225
Dikke neuzen op een rij.

sp8-300x226
MG J4 met supercharger op de big-end.

sp9-225x300
Prachtig zo’n logo op de neus met een blower er onder.

sp10-300x225
Schitterende racer met ………wederom een blower!!