Waarom een MG?
In 1995 kocht ik mijn eerste MG. Alvorens ik tot aanschaf overging ging had ik uiteraard een kleine studie gemaakt van het merk MG. Wat mij vooral aansprak is de geschiedenis van MG, die teruggaat tot 1922, veel verschillende modellen vooral de pre-war en de zeer succesvolle trials en races.

Eerste MG;
Mijn eerste MG werd dus een MGB van 1971 gekocht bij Imparts in Arnhem. Na een groot aantal ritten kom je ook die veel mooiere MG’s tegen , zoals een MGA. Iedereen weet dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan dus kocht ik mijn MGA. In dit geval was het een restauratie project!

Levensloop van mijn MGA;
Bijzondere van deze MGA is dat een Molenaar’s auto betreft geleverd in een lichtblauwe kleur met beige bekleding. De informatie heb ik kunnen natrekken via het MGA register en het Museum in Gaydon. De MGA is gelijk na assemblage in Nederland geëxporteerd naar Duitsland.  Het vertoeven van de MGA in Duitsland duurde slechts één jaar, waarna de MGA voorgoed in Nederland zou blijven. In 1997 kocht ik de MGA in Den Haag en reed  vrolijk en al fluitend naar huis. Eindelijk een MGA !

Oude foto’s

De foto’s van de MGA in de lichtblauwe kleur zijn gemaakt in de jaren 60 toen de mevrouw te zien op de foto eigenaresse was van de MGA. De toenmalige eigenaresse benaderde mij vorig jaar naar aanleiding van het zien van mijn MGA weer of geen weer film. of dit mogelijkerwijs haar oude was en ik zei dat klopt hij was af fabriek lichtblauw.

De restauratie
In januari 1998 ben ik begonnen met de sloop van de MGA uiteindelijk hield ik een  kaal chassis over. Mooie basis voor een perfecte opbouw. Zoals vele MG’s had ook deze heel wat meegemaakt in zijn leven en bedoel ik niet alleen aardige ritjes.  Linksvoor had  auto ooit in het verleden een aanrijding gehad en zoals men toen repareerde, met veel plamuur.  Na verdere inspectie van de body hebben we besloten eens om te zien naar een wat frissere body. Geluk ja,  dat moet je hebben. Laat er nou een gestraalde body staan , gespoten in de epoxy, in Monster bij Westland Classics later overgenomen door MG Workshop.  Geen moment getwijfeld en de body aangeschaft voor ik  geloof een 1500 gulden!  Wat is geluk. Alle overige delen, zoals achterschermen, deuren en deksels hebben we gewoon gebruikt, die waren in prima staat. Na het richten van het chassis en poeder coaten kon ik met de wederopbouw beginnen. Achteras en ophanging stralen of schuren en netjes spuiten in een primer en zwarte aflak, 2 componenten Sikkens uiteraard. Al vrij snel stond het chassis weer op de poten en konden we het blok na een grondige inspectie  weer monteren. Tussendoor nog even nieuwe vloerdelen gemaakt en een nieuwe remleiding gemonteerd inclusief remcilinders en alle wat daar mee te maken heeft. Ondertussen was het carrosseriebedrijf al aardig een eind op weg met de body. Na nieuwe binnen en buitendorpels, strak maken met zo min mogelijk plamuur en in de epoxy mocht de filler gespoten worden. Na een lange uitharding  mochten we gaan nadenken over de kleur. Origineel was de MGA natuurlijk lichtblauw, maar toch na lang beraad gekozen voor een Chariot red, deze kleur werd ook gebruikt voor de MGA 1600. Na het aanschaffen van een compleet nieuw interieur inclusief de frames voor de stoelen konden we gaan denken om de body te verenigen met het chassis. Zo gezegd zo gedaan en dat gaat toch het bloed wat sneller stromen, wanneer je voelt dat de dag van de eerste rit gaat naderen. Na wat puntjes op de bekende i gezet te hebben konden we onze eerste rit maken, maar nog niet apk gekeurd natuurlijk. Het was nu voorjaar 1999 dus na bijna 1.5 jaar later en bijna elke dag een paar uur werken aan de MGA was het dan zover. Op naar de apk. En ja, vanzelfsprekend in één keer goed gekeurd. Dus maar gelijk naar Silverstone om de MGA kennis te laten maken met zijn andere familieleden. Zonder problemen lekker getoerd in het prachtige land Engeland en de MGA vond het allemaal prachtig. Een jaar of drie geleden heb ik toch besloten het blok maar te laten reviseren, aangezien het lekken van  van olie ernstige vormen begon aan te nemen. Dan gelijk maar even een snelle nokkenas en geflowde kop toegepast. Heb je toch net effe wat meer Pk’s . Voor de rest is wagen zoals die behoort te zijn dus niet over gerestaureerd met allerlei toeters en bellen. Ik heb nog even gedacht aan een Ford 5-bak, echter is mijn mening, dat dit absoluut het schakel karakter van een MGA onderuit haalt. Hij schakelt gewoon te fijn met de originele bak! Maar goed, dat is mijn mening. Tijdens de opbouw heb ik veelvuldig gebruik gemaakt van het MGA Workshop Manual en Ditlev Clausagers boek The Original MGA.