5B71D92FBBCBB4ECD7391C0D078D1-150x150De MGB bestond in 2013 50 jaar. Reden genoeg voor Frontline Developments om in 2012 een MG LE 50 te introduceren. Deze laatste oude-auto-nieuwe-techniek ontwikkeling van Frontline is er een die respect afdwingt. 983x400_crop-150x150Wat we zeker kunnen stellen is dat  deze MG LE50 een wat meer betaalbaar alternatief is voor al eerder geïntroduceerde Eagle Speedster. De Eagle Speedster is een opnieuw ontworpen E-type, maar wel een van absolute klasse. Een ander voorbeeld is de Morgan Threewheeler. Allemaal schitterende ontwerpen met het thema oude-auto-nieuwe-techniek.

Elke nieuwe MG LE 50  maakt gebruik van een nieuwe British Heritage MGB shell In het vooronder maakt Frontline gebruik van een Mazda motor! Een 2-liter VVC MX-5 motor. Het betreft hier een twin-cam blok, volledig met Teflon-coating bekleedde zuigers . Dat betekent een 215bhp en 170 pond ft bij 4000rpm. Dat resulteert in een slordige 240bhp per ton en dat te bedenken dat de LE50 slechts 900 kg weegt! Technical improvement!

Maar maak u zich geen zorgen, de jaren zestig shell is opgewaardeerd om de 130pk power boost op te kunnen vangen, de B was net 85bhp toen deze werd gelanceerd in ’62. De carrosserie krijgt versterkte dorpels, vloeren en re-jigged veersystemen.le50_1-150x150

De voorkant is  gebaseerd op de door Ken Costello in de jaren zestig bedachte geometrie,  hij was de  persoon die een V8 blok in een BGT kon lepelen.  Frontline  heeft de starre achteras vervangen door een moderne variant met een reeks van moderne telescopische schokdempers en daarbij behorende ophanging.

De differentieel is ook aangepast en hier wordt gebruik gemaakt van op maat gemaakte tandwielen, die gehard zijn om aan de le50_2-150x150verhoogde pk ’s goed en veilig over te brengen op het asfalt. Ook wordt nog eens gebruik gemaakt van een vijf-link systeem, net als bij Mercedes. Die Engelsen beginnen het te leren!

Toch wel weer een briljant detail is dat  geen enkele van deze auto’s worden aangeboden met stuurbekrachtiging. Dus het blijft werken in een MG LE50 en zo hoort het ook.

Het interieur heeft Frontline zoveel mogelijk met rust gelaten.  Zelfs het dale50_3-150x150shboard behoudt  de zwarte bekende coating en retro style toggle schakelaars. Alle Smith instrumenten zijn exact nagemaakt, echter wel aangepast aan de eisen van deze tijd.  Er zijn een paar luxe toevoegingen, waaronder een alcantara bekleed dashboard en  A-stijl .

Het kleurenscala zal beperkt blijven tot drie. U kunt kiezen uit groen, antraciet(Aston Martin) of old english white.

Dan nu de vraag van elke Nederlander “wat kost dat”  Tja, voor een slordige 50k heb je een LE 50.le50_4-150x150 U zult moeten wachten tot 2012. Wel leuk dat de introductie van de LE50 samenvalt met de 50e verjaardag van de B! Er is slechts een klein probleem. Frontline heeft nog niet daadwerkelijk toestemming gekregen om te gaan bouwen,  maar volgens insiders zal de LE 50 er precies hetzelfde uitzien als op de foto, retro  Dunlop race wielen en alles wat daar bij hoort.  Wel worden er bumpers gemonteerd. Wat u helaas niet zult zien bij introductie is het sleepoog, strepen en de mistlamp. Toch wel weer jammer. Dus mensen bestellen maar! Doe het snel er worden er maar 50 geproduceerd.